עריכת הסכם זכיינות

בשיחה עם עורך הדין המתמחה בחוזי זכיינות, תוכל לקבל אימפוט אמיתי ואובייקטיבי לגבי מהות העסק בזכיינות, לגבי הוגנות דרישות הרשת ועוד. במהלך שיחה זו, עורך הדין יוכל לפרוס בפנייך את כל הצעדים, התהליך והעלויות הנלוות להקמת העסק בזכיינות, כמו גם ינתך איתך את הביטים הנוגעים לתמיכה מצד הרשת, אפשרויות קידום המכירות בנסיף שלך, נושאים הקשורים לפרסום הסניף וכדומה.

 להלן חמשת הנקודות החשובות טרם חתימת החוזה:

1. הסכם עם רשת זיכיון חזקה בדרך כלל לא ניתן למו"מ ושינוי גדול – רוב החברות המזכות מחפשות אחר שיטה מוכחת ומצליחה אשר תואמת את ציפיות החברה. בנוסף, רשתות זיכיון חזקות למדו שהדרך הקלה ביותר לנהל את המערכת שלהם עם מקסימום תועלת, היא לבנות תוכנית זהה שתתאים לכלל הזכיינים – זה מתחיל בחוזה אחיד. בהקשר זה, אל תתפלאו אם נאמר לכם על הסכם הזיכיון "זה מה שיש" ושהחוזה עליו אתה חותם זהה לכל חוזה זכיין אחר ותידרש לחתום עליו אם אתה רוצה להיות אחד בעצמך. אחת החסרונות בשיטה זו היא שאתה מקבל "ערכה" מוכנה לתפעול העסק – מה שמאפשר מעט מרחב פעולה ויצירתיות.

2. הנכונות של חברת הזיכיון למו"מ על הוראות מהותיות של הסכם הזיכיון שלה מהווה סימן אזהרה – עובדה זו נראית מנוגדת לרוב הזכיינים הפוטנציאליים, אבל זה דגל אדום כאשר הסכמי הזיכיון הטיפוסיים אינם אחידים. למעשה, אם הכל פתוח למשא ומתן, עלייך לשאול את עצמך, מהי רמת הביטחון שאתה מקבל כאשר אתה חותם איתם, כאשר אין וודאות לגבי חוזק החברה והמותג, ומה היא התמורה שתקבל לעומת התשלום שתתחייב לו כזכיין במערכת זו?

כחלק מבדיקה הנאותות שלך, תמיד תשאל את חברת הזיכיון האם היא מוכנה לנהל משא ומתן על תנאי חוזה הזיכיון. בתחילה, לרוב תיענה בשלילה, ובכל מקרה רצוי לבדוק זאת טרם החתימה. לדוגמא, שאלה בסגנון "אז מה שאתה אומר שאם אני מצאתי מילה אחת בלבד בכל ההסכם שצריך לשנות, לא היית אפילו שוקל את האפשרות לשנות זאת?" אם הם ואומרים שהם מוכנים לשקול לשנות מילה אחת, הם בעצם אומרים, כן, החוזה פתוח למו"מ, וכדאי לך לפנות לעו"ד אשר ישיג לך את הסכם הזיכיון המשתלם ביותר.

3. הסכמי הזיכיון הם בדרך כלל חד-צדדיים מטבעם – כשאתה קורא את החוזה, גם אם אתה לא עורך דין, אתה מבין שההסכם כתוב מנקודת המבט של החברה. זה אולי לא נראה הוגן, במיוחד בהתחשב בסבירות שהזכיין לא יתדיין איתך בנוגע לתנאים או ניסוח החוזה ובכל זאת, זה שכיח בחוזה מסוג זה.

חשוב לציין כי, דינאמיקה זו אינה שלילית כפי שזה עלול להצטייר תחילה. נדגיש, כי אחת ממטרותיו העיקריות של הסכם הזיכיון הוא להגן על מערכת הזיכיון בכללותה. זה כולל את המותג, היושרה של המערכת ושל העסקים הזכיינים במצטבר. חברת הזיכיון מאמינה שהיא יודעת איך לבצע משימה זו בצורה הטובה ביותר, וכך גם מנוסח בחוזה. אם אתה לא מרגיש בנוח עם גישה זו, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ והכוונה משפטית אצל עו"ד המתמחה בהסכמי זיכיון..

4. הסכם הזיכיון מלא בסעיפי חובה – בקריאת ראשונית תבחין בכך שהחוזה מכיל לא מעט חוקים. למעשה, החוזה יפרט בבהירות את כלל הצעדים שאתה נדרש לעשות למען השתלבות נכונה במודל העסקי האחיד שהחברה מציעה.

נוסיף כי, בעיני חברת הזיכיון, כללים אלה יכולים לעזור לך להבין מהם הצעדים הנכונים לתפעול נכון של העסק שלך, כל זאת בכדי להשיג הצלחה. זו הסיבה שישנם כללים ספציפיים המוצגים בפרוטרוט בחוזה – כל זאת, בשביל שלא יהיה ספק בנוגע למדיניות החברה וחשיבות הכללים.

כותב הכתבה הנו עו"ד אודי דנהירש, מומחה בדיני זכיינות,

מלווה זכיינים ורשתות מזכות בארץ ובחו"ל.

 

שתף מאמר
דילוג לתוכן