קצבת שאירים בקרן פנסיה

כל קרן פנסיה כוללת רכיב חשוב במיוחד: קצבת שאירים. מהות רכיב זה היא הבטחת עתידם של קרובי המשפחה של החוסך אם הוא נפטר בטרם עת – וכדאי להקדיש לכך תשומת לב.

קרן הפנסיה עצמה נועדה להבטיח הכנסה שוטפת מספקת לאחר גיל הפרישה מהעבודה. הסכום שאותו יקבל המבוטח תלוי במספר פרמטרים – גובה ההפרשה החודשית לקרן, ביצועי הקרן, מקדם ההמרה לקצבה (שנקבע על-פי תוחלת החיים ולוחות התמותה באוכלוסייה) ועוד. כאשר מחליטים היכן לסגור את הפנסיה שלכם, יש צורך לבדוק את דמי הניהול שרשומים בפוליסה.  אם המבוטח הולך לעולמו, שאיריו יקבלו חלק מהקצבה שהוא עצמו היה מקבל – בין 60% ל-100%. כך למשל יתום ללא הורים יקבל את מלוא הקצבה (100%) וזאת עד לגיל 21, בעוד אלמנה עשויה לקבל 60%. השארים המוגדרים בחוק הינם בן/בת זוג (כולל ידועים בציבור), יתומים והורים (כשהמבוטח לא משאיר אחריו בן/בת זוג ולא ילדים). במידה ולמבוטח אין שאירים, הסכום שהצטבר בקרן הפנסיה יועבר למוטבים שאותם בוחר המבוטח בעת הצטרפותו לקרן (ושאותם הוא יכול לעדכן בכל עת).

עוד חשוב לדעת שרק רווקים שאין להם ילדים רשאים לוותר לגמרי על קצבת שאירים בקרן פנסיה. בשאר המקרים תוכלו לבחור את גודל הרכיב. דגש חשוב אחר הוא ההבחנה בין מבוטח פעיל לבין מבוטח לא פעיל – הבחנה שמשפיעה אף היא על גובה הקצבה החודשים שמקבלים השאירים אם המבוטח חלילה הולך לעולמו.

כמו כן ישנם עוד כיסויים ביטוחיים שניתן לבצע במסגרת החיסכון הפנסיוני, ובפרט ישנה האופציה של ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח נכות ועוד. מאחר שמדובר בבחירה מורכבת שתלויה בפרמטרים רבים אשר משתנים במידה מהותית מאדם לאדם – בין השאר בהתאם למצבו המשפחתי (שכמובן אינו סטטי, ואם ישנם שינויים במשפחה חשוב לוודא שקרן הפנסיה מספקת מענה עדכני), לגובה הכנסותיו, לרמת החיים הרצויה, למידת שנאת הסיכון ועוד. על-מנת לקבל את ההחלטות המיטביות מומלץ לקבל עזרה מאנשי מקצוע מנוסים – סוכני check bit אמונים על סיוע בהבנה יסודית ומעמיקה של אפשרויות הפנסיה ועל התאמת המסלול כולל הכיסויים הביטוחיים וכולל התייחסות ספציפית לנושא של קצבת שאירים בקרן פנסיה לכל לקוח ולקוח.

שתף מאמר
דילוג לתוכן